A januári fizetésükből csak előleget kapnak a Malév dolgozói. A többit meg majd valamikor. Persze „kamatostul”. Hogyne.
Már akkor halálra volt ítélve a Malév, amikor kiírták a privatizációs tendert, és azóta a helyzet csak rosszabb lett. A magyar kormány vonzódása a orosz befektetőkhöz, és eleve az oroszokhoz, megteremtette annak lehetőségét, hogy Borisz Abramovics vegye meg a hazai légiforgalmi cég tulajdonosi hányadának egy részét. Arra persze kínosan ügyelni kell, hogy a többségi tulajdon az államnál maradjon, hiszen csak így jár a Malévnak az a néhány kedvezmény, amit a nemzeti légitársaságok kapnak. Az a mai napig nem száz százalékig világos, hogy hova is vándorolt a privatizációs bevétel, de mindegy is, tűntek már el nagyobb pénzek errefelé.
Tavaly év végén már felröppent az a hír, hogy a cég menedzsmentjének decemberben arról kellett döntenie: a repülőgépek lízingdíjait fizeti ki, vagy a dolgozók bérét. Akkor az utóbbi mellett döntöttek. Aztán januárban a Malévnak dolgozó egyik cég jelezte, hogy egyre nagyobb szüksége lenne arra a jó 200 millió forintra amivel tartoznak neki. A hírek szerint egyébként a cég adósságállománya keményen milliárdos nagyságrendű. Annak idején az orosz „befektetők” azt ígérték, hogy gatyába rázzák a céget. Ez kimerült a dolgozók egy részének elbocsájtásában, míg másokat 4 – 6 órás munkarendbe helyeztek. „Örülj hogy megmaradt a munkád”, ugye. Volt szerencsém a Malév Lurdy házban található központjában sétálgatni, és valami félelmetes volt látni, hogy tízből minimum hat „munkaállomás” üres. A folyosókon lézengenek az emberek, de ennek ellenére is bérlik a hatalmas területet.
Néhány hete a kormány már tárgyalt újabb orosz befektetőkről, akik talán csinálnának is valamit. Több embert kirúgni már nem nagyon lehet, úgyhogy a következő bátor önkéntes kénytelen lesz normálisan működtetni a céget.
Mindeközben a dolgozókkal a cég belső rendszerén közölték: a januári fizetésükből 50.000 forintot utalnak át, míg a többit majd később, a kamatokkal együtt. Persze ezt az egészet a gazdasági válsággal magyarázták. De inkább lehet hogy most a gépek lízingdíját fizetik?